بررسی تخصصیکاوازاکی
معرفی مدل ۲۰۱۸ موتورسیکلت نینجا
معرفی مدل ۲۰۱۸ موتورسیکلت نینجا
به فاصله کوتاهی پس از معرفی مدل جدید هوندا سی بی آر ۲۵۰ که تحولات زیادی را ازنظر ظاهری و فنی به خود دیده بود، کاوازاکی نتوانست بدون تفاوت بنشیند و سری جدید نینجا خود را در پاسخ به رقیب دیرینهاش رونمایی کرد.
کاوازاکی نینجا ۲۵۰ سیسی مدل ۲۰۱۸
درحالیکه که مدتها بود در شبکههای اجتماعی در مورد طراحی نسل جدید نینجا گمانهزنی میشد و تصاویر جاسوسی و طرحهای مختلفی منتشر و مورد بحث قرار گرفته بود، ولی هیچیک از این گمانهزنیها با حقیقت مطابقت نداشت.
کاوازاکی نینجا ۲۵۰ سیسی مدل ۲۰۱۸
کمپانی کاوازاکی به شکل غیرمنتظرهای در نمایشگاه موتوشو توکیو ۲۰۱۷ ژاپن، از سری جدید نینجا ۲۵۰R (ریس) پرده برداشت و بازدیدکنندگان این نمایشگاه را سورپرایز کرد.
طبق اعلام کاوازاکی، طراحی که برای حجم ۲۵۰ سیسی انتخاب شده بهصورت همزمان برای حجمهای ۳۰۰ و ۴۰۰ سیسی هم لحاظ میشود.
حال در ادامه به بررسی مختصر نسل جدید سری ۲۰۱۸ نینجا میپردازیم.
انجین تقویت شده
شگفتی اصلی که قطعاً از شنیدن آن حیرتزده خواهید شد، مشخصات انجین و قدرت احتراق و رانش نسل جدید نینجا است.
کاوازاکی نینجا ۲۵۰ سیسی مدل ۲۰۱۸
نینجا ۲۵۰ سری جدید از یک انجین دو سیلندر فول انژکتور نسل جدید استفاده میکند. (جزئیات سیستم انژکتور جدید هنوز اعلام نشده ولی قرار است مجموعه سیستم با استاندارد یورو ۴ تولید شود)
مهندسین جادوگر کاوازاکی توانستهاند از انجین این موتور بیش از ۳۹ اسب بخار قدرت بگیرند و بار دیگر به دنیا ثابت کنند چرا در زمره بهترینهای موتورسیکلتسازی جهان جای دارند.
کاوازاکی نینجا ۲۵۰ سیسی مدل ۲۰۱۸
از باب اهمیت این میزان قدرت انجین در نظر داشته باشید که نسل قبلی نینجا ۳۲ اسب بخار نیرو داشت و هوندا سی بی آر ۲۵۰ با موتورسیکلت جدیدش توانسته بود انجینی با قدرت ۳۸٫۷ اسب بخار تولید کند و برای نینجا شاخ و شانهای اساسی بکشد.
(جهت مطالعه مقاله موتورسیکلت جدید هوندا CBR 250 به این لینک مراجعه کنید).
قدرت انجین فعلی نینجا به حدی زیاد است که علیرغم حجم ۲۵۰ سیسیاش، مشخصات خروجیاش با موتورسیکلت ۳۰۰ سیسی یاماها R3 و موتورسیکلت ۴۰۰ سیسی KTM تقریباً برابر است و یارای رقابت با آنها را دارد!
حالا کاواساکی ثابت کرد به سادگی از رقابت باز نمیماند و میتواند همچنان قدرتش را به رخ هوندا بکشد.
انجین جدید دارای گیربکس شش سرعته بوده و حداکثر گشتاورش معادل ۲۳٫۵ نیوتون متر است.
نوآوری در طراحی ظاهری (زبان طراحی جدید نینجا)
طراحی نینجای جدید تغییرات جدی به دنبال داشته و کارشناسان آن را بهعنوان زبان طراحی جدید خانواده نینجا شناسایی کردهاند.
کاوازاکی نینجا ۲۵۰ سیسی مدل ۲۰۱۸
پیش از هر چیز چراغهای دوقلوی جلو از فرم قبلی خود خارج شده و دو چراغ LED مدرن تا حدی خطی شکل با حاشیه فلاپ ضخیم اخمو، تهاجمی و خشن پیدا کردهاند. (فرم کله و چراغها بهنوعی الگو گرفته از نینجا اچ ۲ است.)
کاوازاکی نینجا ۲۵۰ سیسی مدل ۲۰۱۸
دماغه موتورسیکلت شکل آئرودینامیک تری پیدا کرده و زاویه بیشتری دارد و به قول معروف نوک تیز شده که این امر در شکافت و دفع اثر منفی باد مؤثر است.
تلق جلو نیز خیلی بزرگتر و بلندتر شده. در حقیقت به یک تلق مناسب ردلاین تبدیل شده درحالیکه تلقهای قبلی تناسب چندانی برای ردلاین نداشتند.
البته بزرگ شدن تلق بههیچوجه در زیبایی فرم موتورسیکلت اثر منفی نداشته و طراحان کاواساکی تناسب اجزا را بهخوبی حفظ کردهاند.
شاسی ارتفاع کوتاهتری پیدا کرده و فاصله آن از سطح زمین کمتر شده که این به اسپرت تر شدن موتورسیکلت منجر شده.
در عین حال اسکلت شاسی تقویت شده و ضخامت استحکام بسیار بیشتری پیدا کرده که در مهار شوکهای وارده مؤثر است.
فرم زینهای دو تکه، شکل بهتری پیدا کرده و راحتی بیشتر راکبین را به همراه خواهد داشت.
کمکهای تلسکوپی جلو و سوییم آرم عقب فقط اصلاحات جزئی نسبت به نسل قبلی داشته و روانتر شدهاند که مسلماً بهمانند نسل قبلی کیفیت سواری عالی به همراه دارند.
کاوازاکی نینجا ۲۵۰ سیسی مدل ۲۰۱۸
باک ۱۴ لیتری آن برآمدگی و انحنای بیشتری دارد که گویا برای سوپراسپرت کردن استایل ریس موتورسیکلت این کار انجام شده است.
ورودی هوای فلاپ و خروجیهای هوا نیز تغییرات قابل توجهی را داشتهاند. خروجی هوای گرم فلاپ به وسیله یک خروجی خطی سه دهنه کوچکتر در عین حال با قطر بیشتر انجام میشود که هوا را با حجم بیشتری منتقل میکند.
آینهها فرم چند ضلعی مدرنتر و آئرودینامیک تری پیدا کردهاند و چراغ عقب نیز با یک مدل جدید فول LED یکپارچه تعویض شده.
البته در این بین برخی از مشخصهها ازجمله رکاب و راهنماها تغییراتی را نسبت به نسل قبلی به همراه نداشتهاند.
نکته دیگر اینکه فرمان آن از نوع دوتکه جدید است که زاویه بیشتر و حرفهایتری دارد و در میانه آن فضای خالی تعبیه شده که برای کاهش وزن، افزایش استحکام و هدایتپذیری بهتر، ابتکار بجایی است.
رینگهای نینجای جدید نیز از نوع کندویی شکل سابق به یک نوع جدید بسیار خاص ۵ پرهای تغییر پیدا کردهاند.
پرههای رینگها جدید بسیار باریک و خاص طراحی شدهاند که حقیقتاً به زیبایی بیشتر آن افزوده است. (احتمالاً برای رینگها از آلیاژ بسیار مستحکمی بهره گرفته شده باشد)
ایمنی، آپشن و تغییرات دیگر
صفحه کیلومتر نینجا نسبت به نسل قبلی کاملاً تغییر کرده است. نسل قبلی صفحه نمایشگر کاملاً دیجیتال داشت ولی نسل جدید دوباره به ترکیب مبتکرانهای از دیجیتال و آنالوگ رو آورده.
صفحه کیلومتر جدید خیلی زیباست و طراحی بیسابقهای دارد.
کاوازاکی نینجا ۲۵۰ سیسی مدل ۲۰۱۸
این صفحه کیلومتر کلیه اطلاعات و ارورهای سیستم انژکتور را روی صفحات دیجیتالی بهصورت هوشمند نمایش میدهد ولی دور موتور را بهصورت آنالوگ (البته با سنسور دیجیتال) نمایش میدهد که این مهم در جهت ریس و اسپرت بودن این موتورسیکلت انتخاب بسیار بجایی است و معمولاً برای راکبهای حرفهای آنالوگ بودن عقربه گاز جذابتر است.
در خصوص ایمنی این موتورسیکلت همچنان برای محور جلو از یک دیسک با دو پمپ ترمز ABS و یک دیسک با یک پمپ ABS برای محور عقب بهره میبرد.
کیفیت و قدرت سیستم ترمز آن با توجه به تجربه نسلهای قبلی کاملاً قابلاطمینان هستند.
اما سیستم خنککننده نینجا نیز تغییراتی را به همراه داشته و شبکه رادیات آب خنک آن به شکل یک فرم مثلثی کندویی شکل در آمده که در نوع جالب توجه است. (جنس آلیاژ آن هم متفاوت از رادیات های معمولی است)
اگزوز نیز دارای یک طرح خروجی جدید با سپر محافظ تغییر یافته است که به نظر میرسد اصلاحات جزئی نسبت به نسل قبل دارد. (در مورد صدای آن فعلاً نمیتوان نظری داد)
سیستم کلاچ لغزنده نیز بهعنوان یکی از آپشن های جدید نینجا ۲۵۰ عنوان شده است.
سخن آخر
کمپانی کاواساکی، نینجا ۲۵۰CC جدیدش را بهتازگی معرفی کرده و قرار است تولید انبوه آن طی سال ۲۰۱۸ (سال جاری) آغاز شود.
احتمالاً در آیندهای نزدیک شاهد ورود آن به کشور عزیزمان ایران نیز خواهیم بود که جایگزین نسل فعلیاش خواهد شد.
البته در مورد قیمت آن نمیتوان فعلاً نظری داد چون قیمتی از سوی کمپانی اعلام نشده. (به غیر از تصاویر نمایشگاه توکیو، هنوز تصاویر جدید باکیفیتتر یا جزئیات فنی بیشتری هم از آن از طرف کمپانی سازنده منتشر نشده است.)
اما نینجای جدید به وضوح از تصاویر محدودش مشخص است که ارتقا کیفیت رنگ، آلیاژ، فایبرگلاس و فیبر کربن بکار رفته در آن افزایش چشمگیری داشته و کیفیت ساخت و قطعات مرغوبتری پیدا کرده.
همین موضوع در کنار افزایش مشخصات فنی، مسئله افزایش قیمت آن را اجتنابناپذیر میکند.
وزن نینجای جدید ۱۶۷ کیلوگرم است که به خاطر استفاده از آلیاژهای جدید ۵ کیلوگرم نسبت به نسل قبلی سبکتر شده. همین موضع انتظار شتاب بیشتر و سرعت تاپ اسپید بیشتر برای آن را قطعی خواهد کرد.
درهرصورت کاواساکی بار دیگر با معرفی نسل جدید محصولش به رقیب دیرینهاش هوندا اعلام جنگ کرده و باید دید در آینده نسلهای جدید نینجا و CBR در برابر هم چه خواهند کرد و کدامیک برتری مهندسی و تکنولوژی خود را به رخ دیگری میکشد…
این موتور درسال ۲۰۱۸ وارد بازار میشود.
معرفی بهترین موتورسیکلت ها در پارسیس موتور
www.parsismotor.ir
کانالs
@parsismotor_ir