بررسی تخصصیتریل
بررسی تریل های موجود

در مورد تریل های چینی یک سخن جالبی هست. بین اهل فن آنها به موتورهای “اشیمشی” معروف شدهاند!
اگر شما تمام برندهای ایرانی (چینی) تریل موجود در کشور را کنار هم بگذارید و مشخصات فنی آنها را بررسی کنید، بهندرت متوجه تفاوت خاصی بین آنها میشوید.
تقریباً تمام تریل های چینی (که اغلب تحت برند ایرانی و در داخل ایران مونتاژ میشوند) از شاسی مشابه و انجین سیستم CDI که قطر سیلندرش دو برابر شده و در گیربکس آن تغییراتی صورت گرفته و ۵ دنده شده است استفاده میکنند و تفاوت آنها صرفاً در کیفیت آلیاژ، مونتاژ، طراحی و آپشن های جانبی است.
به همین علت هم بود که تصمیم گرفتیم همه برندهای چینی را یکجا و در قالب یک متن بررسی کنیم.
البته که علیرغم ضعفها، شاید بتوان گفت در حال حاضر یک موتور تریل چینی تنها گزینه عقلانی برای خرید و استفاده است و صدالبته در قیاس نسبت قیمت برخی مدلهای آن کارایی بسیار خوبی هم دارند.
حال به بررسی مدلها میپردازیم.
موتورسیکلت فلات ۲۵۰ سیسی
موتورسیکلتهای چینی تحت برند فلات، توسط شرکت جهات همتا سیکلت به بازار ایران عرضه شدهاند و طی سالهای اخیر جزو پرفروشترینها و موتورسیکلت محبوب سازمانی یگان ویژه ناجا بودهاند.
شرکت فلات در حال حاضر تریل ۲۵۰ سیسیاش را در قالب دو مدل طرح کیتیام Falat 250 KTM و مدل ترکر Falat 250 Tricker عرضه میکند؛ که مدل اولی در بازار به فلات کیتیامی و دومی فلات ۲۵۰ معروف است!
سیستم انجین ۲۵۰ سیسی موتورسیکلتهای فلات همانطور که قبلتر گفته شد از نوع تک سیلندر چهار زمانه سیستم CDI هستند ولی با تغییرات صورت گرفته انجین آنها کمصدا، روان و گیربکس روانتری دارد.
قدرت ۱۴٫۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۴٫۲۶ نیوتنمتری برای یک موتورسیکلت تریل ۲۵۰ سیسی اصلاً رقم ایده آلی نیست ولی خب با توجه به تکنولوژی منسوخ انجین انتظار بیشتری هم از آن نمیرود.
حداکثر سرعت اسمی موتورسیکلت توسط کمپانی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت ذکر شده ولی با توجه به مؤلفههای انجین بعید به نظر میرسد بیشتر از ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت کشش داشته باشد.
مکانیزم خنککنندگی انجین نیز از نوع هواخنک است. (در مدلهای جدید تغییرات مثبتی در شبکه هواخنک آن صورت گرفته)
سیستم سوخترسانی آن نیز از اواخر سال ۹۴ از کاربرات به انژکتور تغییر پیدا کرده و مصرف سوختش کمتر شده و بنا به اعلام شرکت واردکننده به استاندارد یورو ۴ رسیده است. (مصرف ۲٫۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر)
ظرفیت باک آن ۱۱ لیتر است. یکی از بزرگترین ضعفهای فلات باک آن است زیرا از باک فلزی در آن استفاده شده که کیفیت ساخت ضعیف و پوسته نازکی دارد و در صورت شیب زدن در آفرود و وارد آمدن شوک فیزیکی به پیکره موتورسیکلت گهگاه باک نشتی پیدا میکند و سوراخ میشود. جوشکارها عمدتاً با باک تریل های چینی آشنا هستند!
فلات از سیستم ترمز دیسکی استفاده میکند که اغلب بدون ABS و چند باری با ABS به بازار عرضه شد. (نکته قابل تأمل اینکه به خاطر واردات نامنظم قطعات، اغلب موتورهای چینی هر سال از لحاظ آپشن و حتی مدل فلاپ و سیستمها تغییراتی سینوسی دارند و هیچ موتوری با همان برند چند ماه قبلش شباهت کامل ندارد!)
در حالت کلی سیستم ترمز دیسکی آن به خاطر استفاده از برند گمنام کیفیت ایده آلی ندارد و در مهار موتورسیکلت ضعف و کم دقتی نشان میدهد ولی با این حال باز هم میتواند نیازهای یک آفرود معمولی را برطرف کند. (ترمز همین تریل های چینی مشکل ضعف در دقت و قدرت دارد)
شاسی موتورسیکلت از نوع فولاد معمولی است و ویژگی خاصی ندارد. اگر قصد آفرود با این موتورسیکلت را دارید اکیداً توصیه میکنم با آن جامپ بیشتر از یک متر نزنید و روی حفظ تماس با زمین تمرکز کنید. در صورت جامپ سنگین خطر ترک خوردن یا شکستگی شاسی قریبالوقوع خواهد بود!
فلاپها در هر دو مدل طراحی مناسبی داشته و عملکرد خوبی در جلوگیری از نفوذ گل غبار دارند. در مدلهای جدید فلات سینی و سپر زیر انجین موتورسیکلت تقویت شده که ویژگی مثبتی برای آفرود است.
زینها بسیار نرم و راحت هستند. ارتفاع موتورسیکلت مناسب است و کمکفنرها نرمی بسیار خوبی دارند. بهخصوص کمک جلو با توجه به وارونه بودن تا حد زیادی در دفع شوکها مؤثر واقع میشود. البته قطر کمک جلو معمولی است و نباید انتظار ویژهای از آن داشته باشیم.
این موتورسیکلت با سیستم استارت الکتریک و هندل (در کنار هم) عرضه میشود و صفحه کیلومتر آن نیز معمولاً دیجیتال و با عقربه سرعتسنج آنالوگ عرضه میشود. (گهگاهی هم تمام دیجیتال و گاهی تمام آنالوگ به بازار میآید!)
در حالت کلی فلات ۲۵۰ کیفیت مونتاژ و تا حدی متریال بهتری نسبت به رقیبان هموطنش دارد، قطعات یدکی آن فراوانتر است و طراحی آن اصولیتر. هرچند همچنان استهلاک آن بالاست و عمر قطعات موتور کوتاه است و این مسائل را باید برای این کلاس پذیرفت.
وزن موتورسیکلت ۱۱۵ کیلوگرم است که برای سواری راحت و کنترل در آفرود فاکتور مناسبی به نظر میرسد.
اگر قصد آفرود معمولی و جامپ زدنهای زیر یک متر و طی کردن مسیرهای خاکی و شوسه و آسفالته با یک موتورسیکلت کم هزینه دارید، شاید فلات از بهترین گزینههای در دسترس باشد. این موتورسیکلت قدرت کافی برای طی کردن شیب دارد، هرچند شتاب ضعیفی داشته باشد. (در قیاس با تریل های حرفهای)
تجربه سواری یک موتورسیکلت شاسیبلند و آفرود حتی با یک موتورسیکلت برند گمنام هم قابل دسترسی است و قطعاً تجربه لذت بخشی برایتان خواهد بود. از سواری با فلات میتوانید در حد خودش لذت برید.
نکته جالب اینکه فلات پس از کپی از طراحی کیتیام، اخیراً کپی هوندا CRF را نیز در حجم ۲۰۰ سیسی عرضه کرده است! بگذریم!
موتورسیکلت روان QM R 200
حقیقتاً ما تصمیم به بررسی موتورسیکلتهای تریل با حجم کمتر از حجم ۲۵۰ سیسی نداشتیم ولی حالا که بحث بررسی تریل های چینی است حیف است اگر به روان نپردازیم. (علاوه بر روان ۲۰۰، موتورسیکلت پرواز طرح MKZ نیز با حجم ۲۰۰ سیسی عرضه میشود که به خاطر کیفیت پایین و عدم توانایی آفرود ارزش بررسی کردن ندارد)
اگر قرار به انتخاب یک موتورسیکلت چینی از لحاظ کیفیت ساخت قطعات باشد قطعاً روان جزء بهترینهای آنهاست.
موتورسیکلت روان ۲۰۰ QM توسط شرکت روان سیکلت به بازار ایران عرضه شده و در واقع یک کپی از موتورسیکلت سوزوکی RV است.
روان از انجین با حجم ۲۰۰ سیسی چهار زمانه سیستم CDI بهره میبرد که قدرت خروجی آن ۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴٫۵ نیوتن بر متر است.
روان گیربکس ۵ سرعته دارد و با توجه به سیستم سوخت انژکتوری ۲٫۱ لیتر به ازای هر صد کیلومتر مصرف میکند.
حداکثر سرعت اسمی روان ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است که برای یک موتورسیکلت ۲۰۰ سیسی بیش از این انتظاری نمیرود.
وزن کلی موتورسیکلت ۱۲۸ و ظرفیت باک ۱۴ لیتر است. ویژگی خوب روان کیفیت ساخت پلیمری باک آن است که در مقابل نشستی مقاوم است.
ویژگی مهم روان که سایر تریل های چینی از آن بی بهرهاند سیستم خنککننده روغن خنک آن است که بخصوص برای مسافتهای طولانی و آفرود الزامی به نظر میرسد.
هرچند روان به اندازه ۲۵۰ سیسیها قدرت آفرود ندارد و توانایی شب زنی آن قطعاً کمتر از سایر هموطنانش است.
اما با این حال، استهلاک پایینتر و عمر بیشتر قطعات ویژگی قابل توجهی میباشد.
روان ۲۰۰ بیش برای استفاده در معابر شهری و خاکی مناسب و تا حدی برای آفرود آماتور قابل اتکا است.
این محصول در واقع تولید شرکت Qingqi چین است که تحت برند روان عرضه میشود.
موتورسیکلت پیشرو ۲۵۰ GOLD
موتورسیکلت پیشرو گلد توسط شرکت نیرو موتور فارس مونتاژ و به بازار عرضه شده.
این موتورسیکلت تغییراتی در بخش انجین داشته که آن را نسبت به رقبایش مقداری قویتر کرده. انجین ۲۵۰ سیسی چهار زمانه این موتورسیکلت ۱۶٫۵ اسب بخار خروجی دارد ولی این قدرت خروجی صرفاً به معنای چابک و قویتر بودن موتورسیکلت نیست!
انجین این موتورسیکلت با وجود قدرت مناسب مصرف بسیار زیادی دارد و با وجود سیستم سوخترسانی انژکتوری به ازای هر صد کیلومتر ۴٫۱ لیتر بنزین مصرف میکند.
وزن آن نیز از سایرین سنگینتر است و به حدود ۱۴۰ کیلومتر میرسد. این وزن برای یک تریل مقداری زیاد و سبب تنبلی موتورسیکلت میشود. (حداکثر سرعت اسمی ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت)
گیربکس آن نیز مقداری منسوخ بوده و از نوع ۴ دنده است.
دیگر ویژگیها ازجمله کمکها و شاسی و ترمزهای دیسکی بهمانند سایر چینیهاست و تفاوت خاصی ندارد.
این موتورسیکلت کیفیت مونتاژ و قطعات خوبی دارد و برای آفرود معمولی مناسب است؛ اما از لحاظ فراوانی قطعات یدکی با مقدار محسوسی ضعف مواجه است.
قیمت این موتورسیکلت در حال حاضر حدود ۲۱ میلیون تومان در بازار ارزیابی میشود.